Bild

#TBT Vandra Jämtlandstriangeln

Throwback till när vi vandrade Jämtlandstriangeln 2014. Det här var första gången som jag vandrade och det sa klick direkt. Närheten till naturen, lugnet och luften, det är någonting magiskt med att vandra i fjällen har jag insett.

Jämtlandstriangeln är en riktigt klassiker som går mellan fjällstationerna Storulvån – Sylarna – Blåhammaren. Det är en fin och lättillgänglig tur som är lagom lång om man som jag är lite av en nybörjare. Som många andra så tog vi nattåget upp och startade vid Storulvån för att sedan ta oss mot Sylarna. Den först biten gick upp genom björkskogen innan vi kom ut på kalfjället. Otroligt vina vyer som vi kunde njuta av på dagarna. Sista kilometrarna upp mot Sylarna gick uppför på stenig stig så och det kändes välförtjänt med pastan vi åt på kvällen.

Vattenpaus Jämtlandstriangeln

Vattenpaus vid en bäck mellan Storulvån och Sylarna.

Dag två gick vi från Sylarna mot STF:s minsta fjällstation, Blåhammaren och även den här dagen bjöd på fin vandring. Vi hann dit i tid för att hinna med ett besök till bastu, det var den finaste utsikten jag har varit med om i en bastu, innan det var dags för middagen som vi bokat. Blåhammaren är nämligen känd för sin middagssittning. Det är bordsplacering och trerätters som gäller och det var väldigt gott.

Sista dagen på vandringen gick vi från Blåhammaren tillbaka till Storulvån. Den här är den kortaste sträckan i Triangeln och det sluttar nerför en del så det rullade på ganska bra tillbaka som jag minns det.

Blåhammarens fjällstation i Jämtlandstriangel

Såhär såg det ut strax innan vi skulle ge oss av från Blåhammaren.. Men vädret kan skifta snabbt i fjället och det sprack snabbt upp efter att vi påbörjat vandringen mot Storulvån.

Jämtlandstriangeln är verkligen en fin tur och dessutom en tur som är relativt lätt att vandra. En del är stenhårda på att tälta är obligatoriskt, men jag tyckte det var väldigt bekvämt att vandra mellan stugor. Lättare packning, skönt att sova i en säng, tillgång till olika faciliteter osv. Jag fick mersmak på här med vandring efter den här upplevelsen!