Tröskelpass i fint vinterväder

Tröskelpass stod på dagens träningsschema denna fina vinterdag med sol, minusgrader och lite snö! Så härliga vinterdagar just nu! Jag valde att springa bort mot norra Hammarbyhamnen idag och fick se solen gå ner vid Hammarby Sjöstad och husbåtarna längs kajen.

Under ett tröskelpass springer man i ett ansträngande tempo precis på under gränsen till att få mjölksyra, man ska alltså inte dra på sig för mycket mjölksyra. Tanken är att den här typen av träning ska göra att man sen klarar av att springa i ett högre tempo och med högre puls utan att dra på sig mjölksyra. En av de saker som avgör hur fort vi kan springa längre distanser är vilket tempo vi kan hålla uppe utan att dra på oss för mycket mjölksyra. Jag har under en lägre tid upplevt att jag har svårt att öka tempot på längre distanser och att jag håller väldigt lika tempo oavsett om jag springer 5 eller 10 kilometer. Att köra tröskelpass tror jag därför kan vara ett bra sätt för mig att försöka få upp mitt tempo eftersom det är en begränsad arbetstid med vila mellan intervallerna.

Det finns olika varianter av tröskelpass och jag körde idag 2 gånger 8 minuter med 2 minuters ståvila mellan intervallerna. Innan det värmde jag upp med lite lugnare jogg och några rörlighetsövningar.

Jag är ganska ny på det här med tröskelpass och det jag tycker är utmanande är att hålla rätt tempo. Det är lätt att jag går ut för lugnt och inte riktigt kommer så nära mjölksyran som jag tror är tanken. Men det är också väldigt lätt att jag går ut för hårt och blir för trött och stum i benen för snabbt. Jag hoppas, och tror, att övning ger färdighet och att jag kommer att bli bättre på att hitta rätt tempo när jag kört lite mer.

Utsikt under dagens tröskelpass

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *